Woensdag 17 en 24 mei hebben leerlingen van de Montessorischool diverse lessen gevolgd bij ons op school. Deze lessen staan het in het teken van talentontwikkeling. Hieronder kunt u lezen welke vakken er zijn gevolgd en wat de leerlingen hebben gedaan.

Techniek: Leerlingen hebben een vrachtwagen gemaakt. Ze zijn stap voor stap druk aan het meten, aftekenen, zagen, boren en lijmen. Op deze wijze proberen we ze een eerste indruk te geven over techniek in het voortgezet onderwijs. Wat is techniek en wat komt er allemaal bij kijken?

Koken: Twee lessen; twee verschillende technieken. De eerste les hebben de leerlingen een deeg gemaakt van tarwebloem met honing. Nadat het deeg was uitgerold, passen en meten met een dominosteentje zodat er 28 rechthoekige koekjes op de bakplaat terecht kwamen. Afbakken in de oven en daarna met chocolade en een satéprikker afmaken tot een compleet dominospel. Een week later zijn we gaan experimenteren in de keuken. Met spinazie en rode bieten sap zijn er gekleurde pannenkoeken gebakken. Het zag er heel tof uit en je proefde de spinazie helemaal niet en de bietensap maar een beetje, maar dat was lekker zoet! Het waren twee geslaagde lessen!

Frans: Bij de lessen Frans hebben de kinderen geleerd hoe ze kennis kunnen maken met iemand in het Frans. Ook hebben ze de dagen van de week geleerd en kunnen ze nu tellen tot 20. Dit alles met behulp van liedjes waarop ook werd gedanst, waardoor het allemaal gemakkelijker is te onthouden. Bij de keuzeopdrachten konden de kinderen kiezen uit zeer verschillende opdrachten, van het serieuze schrijfwerk tot het bouwen van de Eiffeltoren. De ervaringen van de kinderen zelf: Izzy zegt: „Ik vond het erg leuk en interessant, vooral de liedjes. Het liedje met de getallen en de wormpjes vond ik het leukst.‟ Evi zegt: „Ik vond de liedjes niet zo leuk, maar de opdracht met de Eiffeltoren was heel leuk."

Muziek: Plotseling zaten niet de leerlingen van het Esdal College achter de keyboards en het drumstel, maar hadden we de leerlingen van de Montessorischool op bezoek. Allemaal talenten die gekozen hebben om samen muziek te maken. En dat is gelukt! We hebben alle instrumenten uitgeprobeerd en daarna heeft iedereen zijn favoriete instrument gekozen. Het lied van Ray Charles, 'Hit the road, Jack' is door de leerlingen op het drumstel, keyboard, gitaar, basgitaar en trommels gespeeld. De Nederlandse vertaling 'Hoepel op, Jack', werd live meegezongen en zo hebben we een echt lied opgenomen met deze tijdelijke band van basisschoolleerlingen. 'Hoepel op, Jack en laat je hier nooit meer zien!'

Sport: Een jongensgroep van 12 à 13 personen heeft 2 rugbylessen gevolgd. Verschillende onderdelen van het spel zijn geoefend, zoals het onderhands en verplicht achteruitgooien van de bal, de tackle, valtechniek en verschillende vrije trappen. Na het beginspel tikrugby werd er al gauw met veel enthousiasme (en goed) het tackle-rugby gespeeld. Jongens, goed gedaan hoor!

 

Klik hier voor een foto-impressie van de verschillende vakken.