De school kent een officiële klachtenregeling. Deze regeling biedt de mogelijkheid om een officiële klacht in te dienen. Het Esdal College is zich er echter van bewust dat klachten ook een signaalfunctie hebben, waarmee we de kwaliteit van ons onderwijs kunnen verbeteren. Officiële procedures zijn nodig, maar wij geven er de voorkeur aan problemen bespreekbaar te maken. Veelal zal dan blijken dat klachten op locatieniveau tot tevredenheid kunnen worden afgehandeld. In eerste instantie is de mentor altijd de eerstaangewezen persoon. Hij of zij zal de klacht bespreken. Afhankelijk van de klacht kan het echter ook voorkomen dat de klacht behandeld wordt door iemand anders uit de schoolorganisatie, zoals een teamleider of een lid van de locatieleiding. Als dat niet leidt tot een oplossing dan kan een klacht ingediend worden bij de directeur/bestuurder. 

Het kan ook voorkomen dat de melding c.q. klacht zodanig is dat een externe, niet aan de school verbonden vertrouwenspersoon, de heer J. Wibbens, ingeschakeld wordt. De aan de locaties verbonden vertrouwenscontactpersonen wijzen hierbij de weg. Als de melding c.q. klacht niet naar tevredenheid is behandeld, is de volgende stap die naar  het bevoegd gezag en uiteindelijk naar de Landelijke Klachtencommissie.

Meldpunt vertrouwensinspecteur
Is uw kind op school op een erg onaangename manier lastiggevallen? Misschien kunt u dan de hulp gebruiken van een vertrouwensinspecteur. Bij de onderwijsinspectie werken vertrouwensinspecteurs bij wie u terecht kunt voor het melden van klachten over gebeurtenissen in het onderwijs op het gebied van:
• seksuele intimidatie en seksueel misbruik
• lichamelijk geweld
• grove pesterijen
• geweld, extremisme, discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme en radicalisering.

De vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0900 – 1113111 (lokaal tarief).
Een vertrouwensinspecteur is aanspreekpunt voor betrokkenen bij scholen. De inspecteur helpt bij het zoeken naar oplossingen, bij het vinden van de juiste weg of bij het doen van aangifte.

Klachten in geval van:

  • Het eindexamen over sancties naar aanleiding van onregelmatigheden kunnen worden ingediend bij de Commissie van Beroep, zoals omschreven in het Examenreglement;
  • Een besluit van de rapportenvergadering aangaande de overgang kunnen worden ingediend bij de locatieleiding;
  • Een geschil aangaande de medezeggenschap kunnen worden ingediend bij de Landelijke Commissie Geschillen WMS.

Klik hier voor de volledige regeling.

klachtenregeling200618