Hieronder kunt u het verslag lezen van de uitwisseling die de 3TL leerlingen hebben met onze partnerschool in het Tsjechische Jilemnice.

Maandag 6 februari: Als we op maandagmorgen om 04.45 klaar staan voor het vertrek naar Jilemnice is gelukkig iedereen aanwezig, iets wat niet helemaal vanzelfsprekend was gezien de heersende griepgolf. Als alle baggage is ingeladen en iedereen een plekje in de bus heeft gevonden kan de reis beginnen. Deze verloopt voorspoedig zodat we zonder problemen ergens achter Bremen voor het eerst stoppen. Uiteraard voor een verplichte plaspauze en om van busschauffeur te wisselen. Busschauffeur Hermann zal ons de rest van de week begeleiden. Afgaande op de sfeer in de bus heeft iedereen het prima naar zijn zin. Iets waar Erik Drent met zijn stukjes droge worst zeker aan bijgedragen heeft. Bedankt Erik!. Hoewel het onderweg af en toe flink mistig is komen we geen problemen tegen (geen files, ongelukken e.d.) en maken we vlak voor Dresden onze laatste stop alvorens we de Autobahn verlaten en aan de laaste 3 uur naar Jilemnice beginnen. Het landschap is dan inmiddels wit geworden en hoe dichter we bij Jilemnice komen hoe meer sneeuw er ligt. Klokslag 17.00 komen we aan in Jilemnice waar de Tsjechische leerlingen de onze opwachten met naambordjes. Een spannende moment, want hoewel al enigzins bekend met elkaar via Facebook e.d., volgt nu de echte kennismaking. Nadat de bagage uit de bus is gehaald vertrekt iedereen met zijn/haar Tsjech naar het gastgezin. Morgenvroeg zien we elkaar om 08.30 uur weer op school voor dag twee van de uitwisseling.

Dinsdag 7 februari: Om 08.30 uur verzamelen alle leerlingen zich op school voor het ochtendprogramma. We starten om 08.45 uur met 3 lessen die vooral in het teken staan van het kennismaken met elkaar. Er is een les over de Dodo en andere uitgestorven dieren, een les in het computerlokaal over de verschillen tussen Tsjechië en Nederland en een les in "stoelendansvorm op muziek" met elkaar vragen stellen. Na drie kwartier volgt er een korte pauze en daarna wordt er gewisseld van les. Om 12.00 uur stop het ochtendprogramma en gaan we warm eten in de kantine tegenover de school. Aansluitend vertrekken we om 13.00 uur naar Harrachov voor een bezoek aan de glasfabriek. Onderweg er naar toe zien we pas echt hoeveel sneeuw er ligt. In de straten van Harrachov tot wel 1,5 meter hoog. Het bezoek aan de glasfabriek staat onder leiding van een Engels sprekende gids, zo kunnen de kinderen nog iets van de uitleg begrijpen. Aansluitend aan het bezoek van de glasfabriek is er nog tijd om in Harrachov te shoppen en souveniers te kopen. Even na 17.00 uur zijn we terug in Jilemnice.

Woensdag 8 februari: Vandaag staat de dag in het teken van Praag. We vertrekken om 08.30 met twee bussen, die van ons en de bus met Tsjechische leerlingen en docenten. Wij hebben vandaag een jarige in ons midden te weten Nando van Kekem. Behalve dat er voor hem gezongen wordt valt hem ook een plak chocola ten deel. Onderbroken door een korte plasstop arriveren we rond 10.45 boven bij de burcht van Praag. Daar stappen we uit. Het is met -5gr koud in Praag en iedereen is goed warm aangekleed.We wandelen langs diverse bezienswaardigheden naar het presidentieel paleis. Waar we alle voorgaande jaren gewoon overal door konden lopen langs de regeringsgebouwen moeten we nu door een soort checkpoint waar we allemaal door een scanner gaan en onze rugzakken en tassen worden gecontroleerd. Pas daarna mogen we het gebied betreden. Toch wel een bijzondere gewaarwording, zowel voor leerlingen als docenten. We bezoeken de kathedraal, zien de wisseling van de wacht en lopen dan naar beneden naar de Karelsbrug. Daar houden we een lunchpauze die door de leerlingen wordt benut met een bezoek aan de McDonalds of een (afhaal)pizzaria. Na de pauze lopen we de Karelsbrug over naar het centrum. Hier krijgen de kinderen ruim twee uur tijd om (in groepsverband) te shoppen en het centrum van Praag te verkennen. Als we om 16.45 uur weer verzamelen zien we waar het shoppen allemaal toe heeft geleid: nieuwe schoenen, nieuwe mutsen en zelfs een nieuwe spijkerbroek. Helemaal uit Praag, dan moet het wel goed zijn. Als alle leerlingen gearriveerd zijn (en dit nog eens dubbel gecontroleerd is) lopen we in optocht naar het station waar de bussen ons komen ophalen. Tegen 19.00 uur zijn we, na een geslaagde dag Praag, terug in Jilemnice.

Donderdag 9 februari: Aan sneeuw geen gebrek deze winter in Tsjechië. Het skigebied in Vrachlabi ligt er dan ook perfect bij als de eerste bus, met daarin opnieuw een jarige, Dian Wolters, bij de liften arriveert. Terwijl de chauffeur terug rijdt naar Jilemnice om de Tsjechische leerlingen op te halen worden onze leerlingen voorzien van skimateriaal en skipassen. Eerst de leerlingen die les nodig hebben en daarna zij die al kunnen skiën. Vooral in de ochtenduren is het met veel zon en een temperatuur van -7 prachtig skiweer. De skilessen zijn voor sommige leerlingen een fluitje van een cent en voor anderen een ware hindernis en enkele leerlingen komen er achter dat skiën toch niet echt hun ding is. Uiteindelijk beleven we een prachtige skidag onder perfecte omstandigheden. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat het enige moeite en overredingskracht kost om de eerste bus terug, die van 15.00 uur, vol met leerlingen te krijgen. Helaas kan het niet anders want we passen nu eenmaal niet met 74 leerlingen in een bus. Als de liften om 16.00 sluiten moet iedereen wel z´n spullen inleveren en keren we even later terug in Jilemnice. ´s Avonds ontmoeten we elkaar met z´n allen voor een gezellige avond in de ¨Sportsbar¨, het jongerencentrum van Jilemnice. Om 22.00 uur komt daar een einde aan een lange, leuke maar vermoeiende dag.

Vrijdag 10 februari: Na de vermoeiende dag van gisteren waren de leerlingen maar wat blij dat ze vandaag pas om 09.30 uur in de sporthal werden verwacht. In drie gemengde groepen werd er Floorhockey, Kinball en een gezelschapspel gespeeld. Niet om de punten natuurlijk, maar gewoon om lekker met elkaar bezig te zijn. Om 12.00 uur was het ochtendprogramma afgelopen en ging iedereen met zijn Tsjech uiteen voor een afsluitende middagactiviteit. Sommige leerlingen gingen zwemmen, andere gingen bowlen of shoppen en zelfs een grottencomplex in de buurt werd bezocht. ´s Avonds komen we voor de laatste keer bij elkaar in de kantine van de school. Daar laten eerst een paar Tsjechische leerlingen hun muzikale kwaliteiten zien waarna we aansluitend een warm buffet aangeboden krijgen. Tegen 19.40 bereiden we ons voor op het onvermijdbare afscheid. Koffers worden gepakt, leerlingen nemen, soms emotioneel, afscheid van elkaar en we lopen met elkaar naar de bus. Tijdens het inladen van alle bagage doet zich een vervelend incident voor. Een automobilist neem niet de moeite om (zoals ander autmobilisten wel deden) om de groep heen te rijden maar wil er, stapvoets, dwars doorheen. Daarbij wordt Sanne IJlenhave helaas over haar voet gereden. Aangezien ze heel veel pijn heeft wordt tot een bezoek aan het ziekenhuis besloten. Gelukkig blijkt daar dat Sanne niets heeft gebroken maar dat er wel sprake is van een zware kneusing. Met een vertraging van anderhalf uur vertrekken we uiteindelijk alsnog terug naar Borger. De terugreis verloopt verder probleemloos zodat we zaterdagmorgen om 09.00 in Borger arriveren. Veilig terug van een spannende, vermoeiende, leerzame, maar bovenal ook mooie week.

Klik hier voor de foto's.